Legge til og administrere produkter
Legge til et produkt
Før du legger til ditt første produkt, la oss bli kjent med hvordan produktkategorier, tagger og attributter fungerer.
Produkt kategorier
Produktkategorier og tagger fungerer på samme måte som normale kategorier og tagger du har når du skriver innlegg i WordPress. De kan opprettes, redigeres og velges når som helst. Dette kan gjøres når du først oppretter et produkt eller kommer tilbake og redigerer det eller kategorien / taggen spesifikt.
Egenskaper
Disse kan legges til per produkt, eller du kan sette opp globale attributter for hele butikken som skal brukes (f.eks. I lagvis navigasjon).
Produkttyper
Med attributter og kategorier satt opp og lagerstyring konfigurert, kan vi begynne å legge til produkter. Når du legger til et produkt, er det første du bestemmer hvilken type produkt det er.
- Enkel – dekker det store flertallet av produktene du kan selge. Enkle produkter blir sendt og har ingen alternativer. For eksempel en bok.
- Gruppert – en samling relaterte produkter som kan kjøpes individuelt og bare består av enkle produkter. For eksempel et sett med seks drikkeglass.
- Virtuell – en som ikke krever frakt. For eksempel en tjeneste. Hvis du aktiverer dette, deaktiveres alle forsendelsesrelaterte felt, for eksempel forsendelsesdimensjoner. Et virtuelt produkt vil heller ikke utløse fraktkalkulatoren i vogn og kasse.
- Nedlastbar – aktiverer flere felt der du kan tilby en nedlastbar fil. Etter et vellykket kjøp får kundene en nedlastbar fil som en kobling i e-posten om ordrevarsling. Dette er for eksempel egnet for et digitalt album, PDF-magasin eller foto.
- Ekstern eller tilknyttet – en som du viser og beskriver på nettstedet ditt, men som selges andre steder.
- Variabel – et produkt med variasjoner, som hver kan ha en annen SKU, pris, aksjeopsjon osv. For eksempel en t-skjorte tilgjengelig i forskjellige farger og / eller størrelser.
- Andre typer blir ofte lagt til av utvidelser. For eksempel legger WooCommerce-abonnementer til nye produkttyper, og WooCommerce Bookings gjør.
Legge til et enkelt produkt
Å legge til et enkelt produkt ligner på å skrive et innlegg i WordPress.
- Gå til WooCommerce> Produkter> Legg til produkt. Du har da et kjent grensesnitt og skal umiddelbart føle deg hjemme.
- Skriv inn et produkt Tittel og Beskrivelse.
- Gå til produktdata-panelet, og velg eventuelt nedlastbar (digital) eller virtuell (tjeneste).
Merk: Virtuelle produkter krever ikke frakt – en bestilling med virtuelle produkter beregner ikke fraktkostnader.
Produktdata
Metadata for produktdata er der de fleste viktige data blir lagt til for produktene dine.
Generell seksjon
- Pris
- Ordinær pris – Varens normale / ordinære pris
- Utsalgspris – Varens nedsatte pris som deretter kan planlegges for bestemte datoperioder. Salget utløper klokken 23:59 fra den angitte sluttdatoen
- Avgift
- Avgiftsstatus – Kun skattepliktig / Frakt / Ingen
- Avgiftsklasse – Velg hvilken skatteklasse som skal brukes
Lagersaldo seksjon
Lagersaldo-delen lar deg administrere lager for produktet individuelt og definere om du vil tillate restordre og mer. Det lar deg selge produkter som er tomt på lager, og kundene kan legge dem i handlekurven og betale.
Aktiver administrering av lager på produktnivå må velges i Innstillinger for varelager. Ellers er det bare «Lagerstatus» -alternativet som er synlig i produktdatainventarboksen.
Når lagerstyring på produktnivå er deaktivert. Du er ansvarlig for å oppdatere lagerstatus.
Når lagerstyring på produktnivå er aktivert.
- Angi lagermengden, og WooCommerce administrerer automatisk lagerbeholdning samt auto-oppdaterer Lagerstatus på lager som utsolgt eller på restordre.
- Velg om du vil tillate restordrer.
- Terskel for lite på lager – Angi et nummer du får beskjed om.
- Merk av i solgte individuelt for å begrense produktet til en per ordre.
Frakt seksjon
- Vekt – Vekten av varen.
- Mål – Lengde, bredde og høyde for varen.
- Fraktklasse – Fraktklasser brukes etter bestemte forsendelsesmetoder for å gruppere lignende produkter.
Koblede produkter-seksjonen
Ved å bruke oppsalg og krysssalg, kan du krysse markedsføre produktene dine. De kan legges til ved å søke etter et bestemt produkt og velge produktet fra rullegardinlisten:
Etter at de er lagt til, er de oppført i inputfeltet:
Oppsalg vises på produktdetaljer-siden. Dette er produkter som du kanskje ønsker å oppmuntre brukere til å oppgradere, basert på produktet de ser på. Hvis brukeren for eksempel ser på kaffeproduktsiden, kan det være lurt å vise vannkoker på den samme siden som en oppsalg.
Krysssalg er produkter som vises med handlekurven og relatert til brukerens handlekurvinnhold. For eksempel, hvis brukeren legger til en Nintendo DS i handlekurven, kan det være lurt å foreslå at de kjøper en ekstra pekepinn når de kommer til handlesiden.
Gruppering – Brukes til å gjøre et produkt del av et gruppert produkt.
Attributtseksjonen
I fanen Attributter kan du tilordne detaljer til et produkt. Du vil se en avkrysningsrute som inneholder globale attributtsett du opprettet (f.eks. Plattform).
Når du har valgt et attributt fra valgboksen, klikker du på legg til og bruker vilkårene som er knyttet til attributtet (f.eks. Nintendo DS) på produktet. Du kan skjule attributtet på fronten ved å forlate den synlige avmerkingsboksen.
Egendefinerte attributter kan også brukes ved å velge Egendefinert produktattributt fra valgboksen. Disse legges til på produktnivå og vil ikke være tilgjengelige i lagvis navigasjon eller andre produkter.
Avansert seksjon
- Innkjøpsnotat – Skriv inn et valgfritt notat for å sende kunden etter at de har kjøpt produktet.
- Menyrekkefølge – Tilpasset bestillingsposisjon for dette elementet.
- Aktiver anmeldelser – Aktiver / deaktiver kundevurderinger for denne varen.
Kort beskrivelse av produktet
Legg til et utdrag. Dette vises vanligvis ved siden av produktbilder på oppføringssiden, og den lange beskrivelsen vises i kategorien Produktbeskrivelse-fanen.
Kategori og tags
På høyre side av panelet Legg til nytt produkt, er det produktkategorier du kan plassere produktet ditt på, lik et standard WordPress-innlegg. Du kan også tilordne produktmerker på samme måte.
Produktbilder
Legg til et hovedproduktbilde og et galleri med bilder. Last opp eller bruk fra galleri.
Angi katalogsynlighetsalternativer og funksjonsstatus
I Publiser-panelet kan du angi katalogsynlighet for produktet ditt.
- Butikk og søkeresultater – Synlig overalt, butiksider, kategorisider og søkeresultater.
- Kun butikk – Synlig på butikksider og kategorisider, men ikke i søkeresultater.
- Kun søkeresultater – Synlig i søkeresultatene, men ikke på butikksiden eller kategorisidene.
- Skjult – Bare synlig på den enkelte produktsiden – ikke på andre sider.
Du kan også angi om produktet skal markedsføres i produktkategorier, oppsalg, relaterte produkter som et fremhevet produkt. Du kan for eksempel merke av i Dette er et fremhevet produkt-ruten i alle bunter du selger.
Legge til et gruppert produkt
Et gruppert produkt er laget på omtrent samme måte som et enkelt produkt. Den eneste forskjellen er at du velger Gruppert fra rullegardinmenyen Produkttype.
For å opprette ditt overordnede produkt, velg ‘Gruppert’ fra rullegardinmenyen Produkttype.
Lag det grupperte produktet
- Gå til: WooCommerce> Produkter> Legg til nytt.
- Skriv inn en Varenavn for det grupperte produktet, for eksempel «Tilbake til skolen»
- Bla ned til produktdata og velg Gruppert fra rullegardinmenyen. Prisen og flere andre felt forsvinner. Dette er normalt fordi et gruppert produkt er en samling av ‘barneprodukter’, og det er her du legger til denne informasjonen.
- Publiser.
Det grupperte produktet er fremdeles en tom gruppe. Til dette grupperte produktet, må du:
- Lage produkter og legge dem til
- Legg til eksisterende barneprodukter
Å ha valget om å først lage enkle produkter og legge dem til et gruppert produkt senere; eller først lage et gruppert produkt og legge til enkle produkter senere gir deg fleksibilitet til å legge enkle produkter til mer enn ett gruppert produkt.
Legg til produkter i gruppen.
- Gå til: WooCommerce> Produkter> Legg til nytt.
- Velg det grupperte produktet du vil legge til produkter til.
- Bla ned til produktdata og gå til koblede produkter.
- Velg grupperte produkter, og søk etter produktet ved å skrive
- Klikk på produktene du ønsker å legge til.
- Oppdater
- Du kan dra og slippe for å ordne om grupperte produkter. Når du trykker på Oppdater, vises den nye ordren på produktsiden.
Legge til et virtuelt produkt
Når du legger til et enkelt produkt, kan du merke av i virtuell avkrysningsrute i produkttypepanelet.
Med Variable-produkter flyttes denne avkrysningsruten til hver variant.
Hvis du aktiverer dette, deaktiveres alle forsendelsesrelaterte felt, for eksempel forsendelsesdimensjoner. Et virtuelt produkt vil heller ikke utløse fraktkalkulatoren i vogn og kasse.
Legge til et nedlastbart produkt
Når du legger til et enkelt produkt, kan du merke av for avkrysningsruten som kan Nedlastbar i produkttypepanelet. Dette legger til to nye felt:
- Fil sti – Sti eller url til den nedlastbare filen.
- Nedlastingsgrense – Begrens antall ganger kunden kan laste ned fil. Helt tomt for ubegrensede nedlastinger.
For maksimal fleksibilitet medfører nedlastbare produkter også en fraktkostnad (hvis du for eksempel tilbyr både en pakket og en nedlastbar versjon av et produkt, ville dette være ideelt). Du kan også merke av i Virtuell-ruten hvis det nedlastbare produktet ikke kan sendes.
Legge til et eksternt / tilknyttet produkt
Velg ‘Ekstern / tilknyttet’ fra rullegardinmenyen for produkttypen. Dette fjerner unødvendige faner, for eksempel skatt og varebeholdning, og setter inn et nytt produkt-URL-felt. Dette er destinasjonen der brukere kan kjøpe produktet. I stedet for å legge til i handlevogn-knapper, ser de en Les mer-knapp som leder dem til denne URL-en.
Legge til et variabelt produkt
Variable produkter er uten tvil det mest komplekse av produkttyper. De lar deg definere varianter av et enkelt produkt der hver variasjon kan ha en annen SKU, pris eller lagerbeholdning.
Duplisering av et produkt
For å spare tid er det mulig å bruke et produkt og duplisere det for å lage lignende produkter med variasjoner og andre kvaliteter.
Gå til WooCommerce> Products og se gjennom listen for et produkt du ønsker å gjenskape, og klikk deretter på Duplisere.
Slette et produkt
Slik sletter du et produkt:
- Gå til: WooCommerce> Produkter.
- Finn produktet du ønsker å slette.
- Hold markøren i området under Produktnavnet og klikk Flytt til papirkurven.
Merk et produkt som Fremhevet
For å merke et produkt som omtalt, gå til: Produkter> Produkter og velg Stjernen i den viste kolonnen. Alternativt kan du velge Quick Edit og deretter alternativet Featured.
Angi et Fremhevet produkt
Filtrer eller sorter produkter
I tillegg til alternativene nedenfor, gir WooCommerce Customizer deg muligheten til å tilpasse produktkatalogen din.
Filtrering av produkter
Bruk filterfunksjonen for å få et antall, se produkter etter type eller se hvilke produkter som er på restordre eller utsolgt.
- Gå til: WooCommerce> Produkter.
- Velg en kategori, produkttype og / eller lagerstatus, eller hvilken som helst kombinasjon av de tre.
- Klikk på Filter.
Sortere produkter
Sortering er annerledes enn Filtrering, ved at du kan dra og slippe produkter for å bestille dem på nytt.
- Gå til: WooCommerce> Produkter.
- Velg Sortering.
- Velg en kategori, produkttype og / eller lagerstatus, eller hvilken som helst kombinasjon av de tre.
- Klikk på Filter.
Du kan nå dra og slippe produkter i en rekkefølge etter din smak.
Produkt ID
En WooCommerce-produkt-ID er noen ganger nødvendig når du bruker snarveier, widgeter og linker.
Gå til Produkter og hold musepekeren over produktet du trenger ID til. Produkt-ID-nummeret vises
Tillat restordrer
Velg om du vil tillate restordrer fra rullegardinmenyen, hvis du administrerer lager på et produkt. Bruk avanserte varsler (separat kjøp) for å hjelpe deg med å varsle noen andre enn butikkadministratoren hvis restordre er plassert.
For å tillate restordrer, må lagerstatusen settes til på lager selv om lagerkvantiteten er 0 eller mindre.
De fleste betalingstilbyderene belaster umiddelbart.